Hoewel de marktomstandigheden in de Verenigde Staten uitdagend blijven, denkt Ahold wel te kunnen blijven profiteren van het sluiten van winkels door concurrenten. ,,We blijven zien dat de sterken sterker worden en de zwakken zwakker.” Rishton zei er bovendien van overtuigd te zijn dat zich de komende tijd mogelijkheden aandienen voor overnames.

De topman verwacht dat de inflatie in de VS iets zal toenemen. ,,De inflatie is echter per product verschillend. We hebben bijvoorbeeld de prijzen van koffie de afgelopen twee à drie maanden zien toenemen. Dat wordt doorberekend aan de consument.”

Verstandig

Rishton zei dat de sterke kaspositie van het concern in het huidige klimaat ,,verstandig” is. Hij zei te blijven kijken naar manieren om het geld in het bedrijf en de aandeelhouders te investeren. ,,Zo hebben we een deel van de Albert Heijns een opfrisbeurt gegeven en hebben we een aandeleninkoopprogramma lopen. Ook hebben we vorig jaar het dividend verhoogd.”

In België boekt Ahold volgens Rishton vooruitgang. Rishton wilde zich echter niet vastpinnen op een tijdslijn waarbinnen het bedrijf winkels wil overnemen.

In Nederland denkt Rishton dat de speculatie over de concurrentie van supermarktketen Jumbo ,,overdreven'' is. ,,We respecteren Jumbo en zijn ervan overtuigd dat we de concurrentie aankunnen.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl